۰۶ شهریور ۱۴۰۱

خطوط تولید مکانیزه کوتینگ کاتالیست و نوار آب‌بندي رایزکو با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، استاندار تهران، معاونان وزارت صمت، مدیران عامل گروه‌ صنعتی ایران‌خودرو، گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن مصادف با هفته دولت در مجتمع صنعتی رایزکو افتتاح شد.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم و پیرو افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی در هفته دولت، با تأکید بر این موضوع که سرمایه‌گذاری و اشتغال خط قرمز دولت است، گفت: توجه به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی جزو اموری است که تمام ارکان دولت و رئیس‌جمهور به‌صورت مرتب آن را پیگیری می‌کنند. بر همین اساس برای تمام مشاغل خرد، کوچک، متوسط و بزرگ روش‌های تأمین مالی در نظر گرفته شده است.
وی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان را از اولویت‌ها، ضرورت‌ها و مزیت‌های کشور برای اشتغال‌زایی عنوان و تصریح کرد: جوانان نخبه و تحصیل‌کرده از سرمایه‌های کشور و زمینه‌ساز توجه به اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

ریسک پایین؛ کیفیت بالا
در حاشیه این مراسم مهدی پاکدامن، معاون تحقیق و توسعه هلدینگ رایزکو با اشاره به اینکه محصول كاتاليست چند سالي است به محصولات گروه رایزکو اضافه شده است گفت: اين قطعه به‌عنوان يك قطعه مهم در كاهش آلايندگي‌هاي خودرو محسوب مي‌شود كه آلاينده‌هاي خام ناشي از احتراق موتور را گرفته و به گازهای بی‌خطر تبدیل می‌کند تا بتوانيم هواي پاك و مناسبي براي تنفس داشته باشيم.
وی اظهار کرد: خطي كه امروز افتتاح كرديم، خط كوتينگ است كه بر مبناي بالاترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا و بر مبناي آخرين سطوح استانداردي دنيا تأمین‌شده، انتقال تكنولوژي‌اش صورت گرفته و بحث بومي‌سازي‌اش در حال انجام است.
پاکدامن با اشاره به این موضوع که این خط قابلیت تولید کاتالیست تا سطح استاندارد یورو ۷ را دارد گفت: ظرفيت ما با افتتاح اين خط تولید به پنج هزار قطعه در روز مي‌رسد که با این افزایش ظرفیت مي‌توانيم به‌طور كامل نياز كشور را پوشش دهيم.
وی همچنین درباره برنامه صادراتی این خط تصریح کرد: در شرایط فعلی همکاران ما در واحدهای صادرات و تحقیق و توسعه در خصوص این موضوع کار می‌کنند. در خصوص توليد نمونه‌هاي صادراتي فعاليت‌هایی انجام شده است اما ازآنجاکه کاتالیست یک قطعه اختصاصي براي هر خودرو است و يك محصول عمومی نيست كه بتوانيم به‌صورت خام و يا عمومي صادر كنيم، قاعدتاً براي هر خودرو و براي هر مشخصه موتوري باید طراحی خاص آن انجام شود.

پاکدامن درباره قدرت رقابت این محصول با محصولات خارجی اظهار کرد: بدون شک این توان وجود دارد. ما نه‌تنها هیچ‌گونه كسري ازلحاظ كيفي نداريم، بلکه در برخی موارد از کشورهای دیگر جلو هستیم. خوشبختانه در حال حاضر با توجه به سرمايه‌گذاري بزرگ و سنگيني هم كه در اين زمينه با حمايت جناب آقاي دكتر صمدي صورت گرفته، قابليت فرايند بالایی داريم و مي‌توانيم با پايين‌ترين ريسك كيفي به توليد محصولاتمان ادامه دهيم.

تولید کاتالیست هم‌تراز با شرکت‌های اروپایی
سعید رازفر، قائم‌مقام معاون تحقیق و توسعه هلدینگ رایزکو نیز در این مراسم، در رابطه با سطح کیفی این محصول گفت ازلحاظ سطح كيفي محصول و سطح دانش محصولات، اخیراً توانستيم گواهينامه نانومقياس را دريافت کنیم كه این گواهینامه در واقع استفاده از بالاترين سطح تكنولوژي نانو در توليد محصولات کاتالیست است.
وی ادامه داد: کاتالیست يك قطعه با دانش فني بسيار بالاست و رایزکو توانست اين دانش را به‌صورت داخلي بومي‌سازي و آدیت دانش‌بنیان آن را به‌خوبی پاس کند.
رازفر افزود: به جرأت مي‌توان گفت در حال حاضر سطح دانشي ما در کاتالیست با تمام كشورهاي تراز اول دنيا برابري مي‌كند و به‌راحتی مي‌توانيم قطعاتي توليد كنيم كه قابليت صادرات و استفاده در خودروهاي خارجي را دارد. همچنین روي قطعات خودروهاي خارجي مشغول به كار هستیم تا بتوانيم براي خودروهايي كه وارد كشور شده و به هر دليل كاتاليست آن وارد نمي‌شود، تولید داشته باشيم.
وی ضمن اشاره به این موضوع که با افتتاح این خط به‌صورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است گفت: برنامه‌ریزی برای تولید كاتاليست خودروهاي ديزلي، كاميون‌ها و خودروهای ديزلي سنگين نیز انجام شده است و امیدواریم در هفته‌های آتی بتوانیم نمونه‌ها را به خودروسازان ارائه دهيم.

افتتاح خط تولید کوتینگ یک پروژه عظیم بود
در ادامه همچنین علیرضا نورعلی، مدیر اجرایی سایت کاتالیست هلدینگ رایزکو با اشاره به مراسم افتتاح خط کوتینگ کاتالیست گفت: هم‌زمان با هفته دولت خط مكانيزه كوتينگ كاتاليست گروه رایزکو بعد از مرحله طراحي و سفارش گذاری و بعد هم تحويل پكيج‌هاي خطوط، انتقال ۱۲ تا ۱۳ كانتينر اجزاي خط به طبقه بالای سایت کاتالیست (كه خود ازلحاظ لجستيكي پروژه‌ای بزرگ به‌حساب مي‌آید) و الزامات خاص خودش را دارد و به‌نوعی در گروه رایزکو پروژه جديدي بود، افتتاح شد.
وی گفت: پس از نصب و راه‌اندازي خط کوتینگ کاتالیست از نهم اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز به كار كرد و شکر خدا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جناب آقاي دكتر صمدي شاهد افتتاح آن بودیم.

آغاز به کار خط تولید نوارهای آب‌بندی
همان‌طور که اشاره شد، هم‌زمان با افتتاح خط تولید کوتینگ کاتالیست خط تولید نوارهای آب‌بندی نیز در مجتمع صنعتی رایزکو آغاز به کار کرد.
در همین ارتباط سعید ناصریان مدیر اجرایی سایت نوار آب‌بندی، با اشاره به اینکه نوارهای آب‌بندی در خودرو سه نوع هستند، شامل نوارهاي آب‌بندی استاتيك، سمی استاتيك و دايناميك، گفت: نوارهای استاتيك يا سمی استاتيك قطعاتی هستند كه تحت تنش نيستند، اما قطعات دايناميك ازجمله نوارهای دور درب خودرو، قطعاتي هستند در زمان باز و بسته شدن تحت تنش قرار مي‌گيرد.
در حال حاضر شاهد افتتاح خط تولید نوارهای داینامیک در مجتمع صنعتی رایزکو هستیم و هم‌اکنون تولید نوارهاي دور صندوق‌عقب براي خودروي تيبا آغاز شده است.
ناصریان ادامه داد: گروه رایزکو سرمايه‌گذاري كامل كرده تا خط را به‌طور کامل داشته باشد، می‌توان گفت تجهیزات لازم برای توليد مواد اوليه تا قطعه نهايي خریداری‌شده و در راه است و به‌زودی نصب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیش‌تر این خط در ایران وجود داشته اما کیفیت مطلوبی حاصل نشده، گفت: با توجه به سابقه‌ای که هلدینگ رایزکو در حوزه تولید نوار آب‌بندی داشته است پیشنهاد شد تا اين خط را مستقر كند تا در این حوزه نیز تولید داشته باشد.
به گفته ناصریان، در حال حاضر این خط مستقیماً حدود ۵۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم در حدود ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است.
گفتنی است خط تولید کوتینگ کاتالیست گروه رایزکو در سومین روز از هفته دولت افتتاح شد تا بخشی از نیاز کشور در صنعت خودرو، بومی‌سازی شود. این خط قابلیت تولید تا سطح استاندارد Euro7 را داشته و محصولات آن قابل‌استفاده برای انواع خودروهای گازسوز، بنزینی و موتورسیکلت است. خط تولید مکانیزه کاتالیست رایزکو با سرمایه‌گذاری ۴ میلیون یورویی به مرحله اجرا رسیده است و طراحی و توسعه محصولات دانش‌بنیان بر مبنای فناوری نانو در راستای افزایش کیفیت و کاهش ارزبری از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی آن است.